Skip to main content

Membudayakan Jihad Bisnes

- Oleh Noraini Abd Razak & Ainul Asniera Ahsan


Wawancara bersama Tan Sri Muhammad Ali Hashim

“Jihad bisnes akan menyedarkan kita bhw berjuang bukan untuk peribadi."
“Sebenarnya orang Melayu tidak lemah dalam ekonomi tetapi INDIVIDU Melayu..”

Itulah kata2 penegasan dari Bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif JCorp yg yakin bhw jihad bisnes amt penting untuk memastikan taraf ekonomi Melayu dan Islam berkembang.

                    Setelah berjaya menakluki pasaran KFC di India , kini beliau sedang memberi  fokus untuk mengambil alih KFC  Amerika Syarikat.  Menghalalkan semua KFC di seluruh dunia . Gunakan keuntungan untuk kebaikan dan kemakmuran rakyat serta ummah.

                    Bercerita mengenai sejauh mana kemampuan KFC Malaysia untuk  berbuat sedemikian, beliau menjawab bhw hasrat dan cita-cita berserta iltizam sudah ada dan terpasak tekad di hati. Kini yg timbul hanyalah isu kemahiran,pengurusan,kebolehan dan keupayaan. Beliau menambah kini kumpulan syarikatnya mendapat sokongan padu dari pihak Yum! di AS yg sudah mempunyai sisterm dan operasi yg mantap. Kini sudah 2 tahun berturut2 KFC Malaysia diiktiraf sbg syarikat ‘Top’ di Asia, mengalahkan Jepun,Hong Kong,Thailand dan Indonesia.

                         Beliau turut memberitahu rahsia kejayaan KFC Malaysisa yg mana terdiri dari 2 faktor; Kekuasaan Jenama dan HALAL! Mempunyai jenama yg hebat sudah tentu memberi 1 kelebihan untuk kita berjaya. Sudah ‘mind set’ di fikiran orang ramai bahawa  KFC=ENAK!  Hebat xhebatnya pengaruh jenama. Sehinggakan orag berkata anak yg belum lahir pun sudah merasa KFC kerana makya ketagih KFC.  Di kalangan kaum China pula, KFC turut menjadikan KFC sebagai hidangan orangmati kerana ibu bapa nenek moyang mereka yg menggemarinya semasa masih hidup. Pengukuhan jenama juga berkait rapat dgn kualiti ,kebersihan, rangkaian keselamatan dan rasa.

                  
                            Aspek halal menjadikan salah satu rahsia terbesar kejayaan kami. Apabila Kulim Bhd melalui JCorp mengambil alih jenama ini, pengguna Islam semakin yakin. Mereka merasa lebih terjamin . Kini, Audit Halal turut ditubuhkan. Semua ini telah melonjakkan jualan KFC dan memudahkan pengembangan KFC di peringkat Antarabangsa . Mana2 rangkaian yg melibatkan 100 %milik China, juga perlu mematuhi aspek yg ditetapkan. Tiada kompromi.

                             Berbicara mengenai cabaran terbesar jigad bisnes ini, beliau berkata budaya politik. Budaya politik yg suka cepat2 marah apabila tidak mendapat peluang. Misalnay dlm 10 kontraktor yg dating,sudah tentu yg terbaik yg akan terpilih. Kita bukan berbicara soal kedekut, tapi mengenai amanah. Kalau kita sudah tahu sesebuah syrikat itu kerap melanggar perjanjian@kontrak yg dimeterai.buat apa kita mahu  memilihnya. Bukan sahaja kemungkinan kerugian bertambah tetaoi dosa subahat juga meningkat.

                      Beliau turut menyentuh punca Jihad Bisnes diperkenalkan. Menrut beliau,punca utamanya adalah “ISLAM”. Kita orang Melayu dan Melayu itu dikaitkan dgn Islam. Kekutan kita adalah Islam itu sendiri. Apa ug Islam suruh,ikutlah. Kalau Islam kata jangan rampas harta orang lain,jangan ambil hak orang ramai ,janagn menindas, jaga kepentingan jemaah, ikutlah kerana itu adalah kekuatan & keistimewaan Islam itu sendiri. Setiap apa yg diperkatakan dlm Islam pasti terselit hikmahnya., Islam is the  best way of life dan itu adalah benar.   

                   Beliau bersetuju dengan kenyataan Datuk Abdul Ghani Johari yg menyarankan penubuhan Permodalan Nasional Bhd (PNB) yg matlamat nya adalah untuk menjaga kepentingan jemaah bukannya nafsu. Ketika beliau memegang jawatan Pengerusi JK Kepentingan Bumiputera dalam Mapen, antara yg diusahakannya adalha memperbanyakkan insitusi seprti PNB.  Beliau turut membandingkan antara cara kaun=m Cina dan Jepun berniaga. Menurutnya, Cina membina kekuatan bisnes berdasarkan individu dan keluarga.  Jepun pula kpd  kekuatan komuniti dan masyarakat . Kalau cina dia akan menguasai semua kepentingan sedangkan Jepun tidak. Sebagai contoh,keluarga Sakichi  Toyoda, pengasanya hanya menguasai 3% sahaja . 

Namun,bagaimana ia boleh berkembang ? Sebabnya, dia menggabungkan kekuatan itu untuk Toyota berkembang ke peringkat lebih tinggi. Konklusinya, perniagaan yg berdasarkan komuniti akan tahan lama. Bukanlah tidak boleh penguasaab secara indiviu, namun sebaik2nya kita bangunkanlah secara berjemaah. Kita lihat ramai ahli korporat Melayu yg berjaya,namun selepas mereka meninggal dunia, xsemetinya anak2 mereka mampu mentadbir dengan baik. Dalam kita bersaing, berlaku ketirisan.

                        Apabila ditanyakan mengenai kejayaan pelaksanaan jihad bisnes ini beliau memberitahu,Ahamdulillah. Sistem pentadbiran tanpa penguasaan saham berjaya memotiwasikan para pekerja dan pegawai2. Contohnya, Ahamd Mohamed, Datin Paduka Siti Sa’adiah Sheikh Bakir dan Jamaludin Md Ali tidak memiliki saham namun bekerja bermati-matian. Sehingga KFC Malaysia menjadi syrikat kebanggaan Malaysia. Sehingga berkembang ke Kemboja dan India. Orang Islam apabila ada jihad, dia akan bekerja bermati-matian kerana bangsa dan agamanya. Walaupun hanya hidup  makan gaji,tapi kita akan sanggup kerja habis-habisan apabila menyedari tanggungjawab jihad.

                  Menjawab persoalan adakah korporat Melayu sudah bersedia untuk memimpin tanpa mendapat kepentingan saham, beliau berkata ianya bergantung kpd individu itu sendiri. Misalnya, di As dan Jepun, mereka bekerja sepertimana kita, pekerja makan gaji. Cuma kita di Malaysia   terlalu focus pada hak milik tanpa sebab. 

Kenapa? Ini  kerana  kita meniru peniaga Cina. Mereka berbeza kerana tidak mempercayai orang alin selin ahli keluarga. Kebanyakan korporat di AS dan Eropah, setelah berjaya mereka akan melaburkan semula wang  mereka. Konsep pemilikan kepentingan saham ini sebenarnya berasal daripada sistem kapitalisme. Ianya diamalkan oleh sebuah kompani, East india Company yg ditubuhkan pada 1600 oleh British.  Mereka mengumpulkan modal dari  orang2 kaya dan kembangkan di luar negara. Inilah sistem kapitalisme  . Kita perlukan sistem lain. Jangan ikut sistem nie. Ini adalah punca utama negara Islam bergelojak.  

Diedit  dari Mingguan , November 7 2010


Comments

Popular posts from this blog

Kisah 3 Abdul

Wauzes,,,,1 perkataan yg aku amat  gemari ^^ Hari nie setelah menghabiskan separuh hariku <9pg-4.30ptg> di Perpustakaan Sultanah Bahiyah, akhirnya aku buat keputusan untuk makan. Destinasi pilihan? semestinya cafetaria DPP SME Bank ,milik mak ngah & pak ngah! huhu ("~) Erm,belek punya belek menu yg terpampang atas meja order, last2 aku pilih "Maggi Sup", baik punya! hehe... Alhamdulillah,makanan yang diorder sekejap je dah siap,,Sayang lebih pada tukang masak tu! Terbaik di situ (^_^) Nak dijadikan kisah, masa tgh syok makan tu tengok2 lah TV kat depan dewan tu. Wah,pak ngah pasang cerita "3 Abdul" lah ,bestnyer. Nie kena tengok jap nie!Hahahaa.. Rasa seronok bile tgk cerita lakonan Allahyarham P.Ramlee. Tak kisah lah cerita apa pun,jalan cerita macam mana pun, semuanya pasti menyeronokkan dan sesuai untuk semua lapisan umur,dan paling penting pasti terselit pengajaran. Bahasa orang dahulu yg puitis,sopan dan penuh penghayatan, membuatkan perasaan  pe

Lirik lagu : Air Mata Keinsafan..

Air mata keinsafan Yang mengalir di malam sepi Inilah dia pelembut jiwa Bagi mendapat kasih Ilahi Rintihan di pertiga malam Dari seorang hamba yang dhoif Kerna mengenang segala dosa Moga mendapat keampunan dari Ilahi Setiap kekasih Allah Menempuhi jalan ini Untuk mereka memiliki kejayaan Ayuh bersama kita susuli Perjalanan kekasih Allah Agar kita tiada rugi Dalam meniti hidup ini Deraian air mata ini Titisan yang paling berharga Buat menyimbah api neraka Moga selamat di titian Sirat Bahagia menuju syurga abadi Lagu : The Zikr Lirik : Nazrey Johani Hakcipta : OVA Productions

My Boss My Hero - Japan Yakuza (^_*)

My Boss My Hero.... "My Boss My Hero mengisahkan tentang seorang calon pewaris salah satu geng Yakuza di Kantou bernama Sakaki Makio. Dek kerana kebodohannya,dia telah merosakkan 1 transaksi bernilai puluhan juta dolar, lalu dia diminta ayahnya untuk masuk high school agar dia mampu mengurangi kebodohannya sedikit (^-^) . Makio terpaksa mematuhi ayahnya karena ia terancam dari dilucutkan sebagai calon pewaris geng Yakuza generasi ke-3 jika dia tidak mampu graduate . Ternyata di sekolah Makio tidak hanya mempelajari matapelajaran akademik shj. Makio juga belajar soal kehidupan, cinta, dan persahabatan. Untuk pertama kalinya Makio mendapatkan teman-teman sejati, jatuh cinta, dan berbahagi suka-duka bersama-sama teman sekelas. Tetapi di luar kegembiraan itu, Makio juga harus ingat pada tujuan utamanya masuk high school, iaitu bergelar diploma kelulusan. Pastinya ianya adalah sesuatu yg sangat sulit apabila mengenangkan