Sejak 1 April yang lepas, negara kita mula mengimplimentasikan sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (CBP) atau lebih dikenali sebagai Goods and Services Tax (GST) didalam bahasa Inggerisnya.
Secara amnya, cukai ini dikenakan berdasarkan penggunaan, dimana semakin banyak nilai yang dibeli atau digunakan, semakin banyak lah cukai yang perlu dibayar.
Terdapat tiga jenis CBP iaitu berkadar sifar@'zero-rated' (peniaga tidak boleh mengenakan cukai terhadap pelanggan tetapi boleh membuat tuntutan cukai input), berkadar standard@'standard-rated' (peniaga perlu mengenakan cukai 6% terhadap pelanggan), dan dikecualikan@'exempted' (barangan yang dikecualikan daripada cukai 6% seperti produk makanan asasi).
Dibawah pelaksanaan sistem CBP, orang perseorangan, perkongsian, dan syarikat yang mempunyai pendapatan RM500,000 atau lebih wajib mendaftar. Kegagalan untuk mendaftar akan dikenakan kompaun sebanyak RM1,500 sehari atau tidak lebih RM20,000 setelah tarikh akhir mendaftar. Disamping itu, penalti 20kali ganda juga akan dikenakan keatas nilai CBP yang sepatutnya dicaj dan dilaporkan selepas tarikh 1 April 2015 (sekiranya wajib mendaftar tetapi tidak daftar dan kemudiannya berjaya dikesan oleh pihak Kastam).
Bagus atau tidak?
Setiap sesuatu pasti ada baik dan buruknya, ada pro dan kontra nya. Pada suatu sudut, CBP menjadi sumber pendapatan utama kerajaan dan ini bakal membolehkan lebih banyak pembangunan dilakukan oleh pihak kerajaan pada masa hadapan kelak. Ianya juga mampu mengurangkan pengelakkan cukai atau 'tax evasion' oleh pihak-pihak yang sepatutnya membayar cukai. Hal ini disebabkan proses dan prosedur CBP yang ketat dan lebih banyak berbanding sistem cukai pendapatan, dimana pembayar cukai yang layak @ 'eligible taxpayer' hanya perlu melapor setahun sekali kepada pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM). Berbanding dengan CBP, cukai yang diterima adalah sangat sedikit.
Sementara itu, CBP pula, merupakan cukai yang dikutip sepanjang tahun, terhadap hampir kesemua jenis produk kecuali barangan yang dikecualikan dan berkadar sifar ('zero-rated'). Individu atau syarikat yang berdaftar perlu melapor kepada pihak Kastam sama ada sekali dalam setiap 3 bulan ('3 months basis' bagi yang berpendapatan lebih dari RM500,000) atau setiap bulan ('monthly basis' bagi yang berpendapatan lebih RM5juta ).
Secara keseluruhannya, CBP sepatutnya mendatangkan lebih banyak kebaikan kepada rakyat berbanding cukai yang telah dikutip. Seperti kebanyakkan negara maju yang mengenakan cukai CBP atau lebih dikenali sebagai Value-added Tax (VAT), kita dapat lihat kemajuan negara mereka terutamanya dari segi infrastruktur dan pembangunan pendidikan.
Di kalangan negara-negara ASEAN, terdapat 7 negara yang menguna-pakai CBP. Negara tersebut adalah Indonesia (10%), Thailand (7%), Singapura (7%), Filipina (12%), Kemboja (10%), Vietnam (10%), Laos (10%). Dan daripada ketujuk-tujuh negara ini, hanya Singapura yang berada dalam kategori negara maju dan pembangunan infrastruktur negaranya adalah diantara yang terbaik di dunia. Manakala, enam negara yang selebihnya, adalah negara yang sedang membangun dan pengenaan CBP menjadi satu bebanan kepada rakyatnya.
Negara kita merupakan negara membangun yang kini sedang menuju kearah negara maju menjelang 2020. Dan sistem pentadbiran negara kita kini mula mengenakan cukai CBP sejak 1 April yang lalu bagi menambah pendapatan negara. Bagi golongan pertengahan ke atas, cukai ini tidak begitu membebankan. Namun begitu, bagi mereka yang berada di golongan bawahan, sudah tentu ianya membebankan.
Kesan CBP ini ke atas peniaga pula, ianya menyebabkan sesetengah peniagaan menjadi kurang berdaya saing. Bagaimana? Pengenaan cukai barangan & perkhidmatan menyebabkan peningkatan kos belian sekaligus memaksa peniaga menaikkan harga jualan (bagi peniaga yang tidak layak mendaftar sebagi orang berdaftar CBP). Bagi sesetengah perniagaan pula, disebabkan mereka tidak mahu kehilangan pelanggan, mereka terpaksa menyerap kos CBP didalam harga jualan mereka. Ini menyebabkan kos perniagaan mereka meningkat dan mungkin akan menyebabkan perniagaan mengalami kerugian. Banyak peniaga kini masih mencari solusi untuk menyelesaikan permasalahan ini. Sekiranya mereka memohon untuk mendaftar CBP secara sukarela, mereka terpaksa menanggung kos prosedur untuk melaksanakan sistem ini. Kos pembelian perisian perakaunan (accounting software), alat-alat kelengkapannya seperti mesin kira duit, komputer dan alat pengimbas. Selain itu, sekiranya mereka menggunakan perkhidmatan agen cukai, mereka perlu membayar caj perkhidmatan yang mahal.
Apa-apa pun, sama-sama kita lihat perkembangan perlaksanaan CBP ini.
Kemana arah tujunya, dan pulangannya.
*Pendapat ini hanyalah pendapat peribadi penulis.
Di kalangan negara-negara ASEAN, terdapat 7 negara yang menguna-pakai CBP. Negara tersebut adalah Indonesia (10%), Thailand (7%), Singapura (7%), Filipina (12%), Kemboja (10%), Vietnam (10%), Laos (10%). Dan daripada ketujuk-tujuh negara ini, hanya Singapura yang berada dalam kategori negara maju dan pembangunan infrastruktur negaranya adalah diantara yang terbaik di dunia. Manakala, enam negara yang selebihnya, adalah negara yang sedang membangun dan pengenaan CBP menjadi satu bebanan kepada rakyatnya.
Negara kita merupakan negara membangun yang kini sedang menuju kearah negara maju menjelang 2020. Dan sistem pentadbiran negara kita kini mula mengenakan cukai CBP sejak 1 April yang lalu bagi menambah pendapatan negara. Bagi golongan pertengahan ke atas, cukai ini tidak begitu membebankan. Namun begitu, bagi mereka yang berada di golongan bawahan, sudah tentu ianya membebankan.
Kesan CBP ini ke atas peniaga pula, ianya menyebabkan sesetengah peniagaan menjadi kurang berdaya saing. Bagaimana? Pengenaan cukai barangan & perkhidmatan menyebabkan peningkatan kos belian sekaligus memaksa peniaga menaikkan harga jualan (bagi peniaga yang tidak layak mendaftar sebagi orang berdaftar CBP). Bagi sesetengah perniagaan pula, disebabkan mereka tidak mahu kehilangan pelanggan, mereka terpaksa menyerap kos CBP didalam harga jualan mereka. Ini menyebabkan kos perniagaan mereka meningkat dan mungkin akan menyebabkan perniagaan mengalami kerugian. Banyak peniaga kini masih mencari solusi untuk menyelesaikan permasalahan ini. Sekiranya mereka memohon untuk mendaftar CBP secara sukarela, mereka terpaksa menanggung kos prosedur untuk melaksanakan sistem ini. Kos pembelian perisian perakaunan (accounting software), alat-alat kelengkapannya seperti mesin kira duit, komputer dan alat pengimbas. Selain itu, sekiranya mereka menggunakan perkhidmatan agen cukai, mereka perlu membayar caj perkhidmatan yang mahal.
Apa-apa pun, sama-sama kita lihat perkembangan perlaksanaan CBP ini.
Kemana arah tujunya, dan pulangannya.
*Pendapat ini hanyalah pendapat peribadi penulis.
Comments
Post a Comment
Ada kaca ada gelas, dah baca, xreti reti ke nak balas??? :P