Skip to main content

Pemimpin dan Nasib Malaysia

"Seorang pemimpin tidak akan menjadi pemimpin tanpa pengikut."
A true leader is someone who can stand for his/her people (without choosing race) and fight for the best he can.

Tun Dr. Mahathir merupakan seorang pemimpin yg disegani rakyat, bukan saja di Malaysia, tetapi di mata dunia. Beliau dikagumi kerana ketokohannya, keberaniannya berbicara untuk mempertahankan sesuatu.

Dibawah pimpinannya, bukan golongan bangsa Melayu saja yg menyokong beliau tetapi kaum2 lain juga. Kerana keintelektualannya, beliau dipandang tinggi oleh kaum lain. Kebijaksanaan beliau dalam mentadbir negara, meramal & membuat keputusan yang tepat, dan memahami kesusahan rakyat, membuatkan ramai yang sayangkan beliau.

Wawasan 2020 diusulkan pada tahun saya dilahirkan, (1991) dan menjadi matlamat utama negara. Wawasan ini bermatlamat agar Malaysia, bangun menjadi negara maju dengan acuan sendiri. Dasar pandang ke timur, dasar ekonomi baru, yang dilaksana sejak pemimpin kita terdahulu, kini seakan-akan semakin tenggelam.

Pemimpin waktu kini, sibuk mahu meniru negara barat, terutamanya Amerika Syarikat yang kita ketahui sekutu kuat Israel dan ahli2 parlimennya terdiri dari golongan yahudi, berbanding meniru negara Jepun yang maju bukan saja dari aspek ekonomi (kerana sikap rajin mereka), malah dari sudut akhlak sahsiah. Budaya Jepun yang amat menitikberatkan adab sopan ternyata lebih sesuai dengan budaya kita.

Pemimpin kini sibuk mahu menjalankan TPPA @ FTA (perjanjian bebas) dengan Amerika. Sibuk mahu membawa masuk bisnes luar kedalam Malaysia. Apa akan terjadi keatas peniaga2 tempatan kita sekiranya produk luar dibenarkan dibawa masuk ke dalam negara secaea meluas. Lambakkan produk di pasaran akan meningkatkan persaingan sedia ada. Lama-kelamaan produk yang tidak dapat bertahan di pasaran akan tenggelam dan memusnahkan ekonomi rakyat kita sendiri.

Pemimpin kini sibuk membuat hutang dan meng'cover' hutang dengan melakukan intercompany transaction untuk mendapatkan jualan dengan cara pintas. Membuat keputusan tanpa berfikir panjang. Takut kepada kuasa luar- Singapura terutamanya, walhal negara kita besar dan kaya dengan hasil bumi. Dihantui dengan pelbagai skandal dan menjatuhkan kesalahan keatas orang kain. Pemimpinkah ini namanya.

People say, "A leader is those who can stand for all and fight alone even others dont like his decision, as long it was made for better ". Jika pemimpin tidak boleh menjadi seperti apa yang rakyat harapkan, jadi lebih baik berundur. Biar mereka yang lebih sesuai naik menyandang tugas sedia ada.

Apa yang perlu kita tambahkan dan semaikan dalam generasi  muda kini adalah kerajinan. Bukan dengan sogokan wang seperti BRIM. Seperti mana yang diungkapkan dalam kata pepatah, "Give me a fish, i'll eat for a day. Teach me how to fish, n i'll eat for a life." Terma@teori 'cash is king' tidak lagi releven apabila pemimpin tidak berjaya berkhidmat untuk rakyat. Sebaliknya membolot & menggunakan harta kerajaan@milik rakyat untuk kemewahan diri sendiri.

Artikel ini ditulis berdasarkan petikan kata2 Tun Mahathir dalam bicara negara malam tadi. Ditulis untuk menyedarkan diri penulis sendiri dan pembaca artikel ini bagaimana lemahn y a dan teruknya negara kita kini dibawah pimpinan pemimpin yang tidak berjaya memimpin dirinya sendiri, apatah lagi memimpin negara ke arah yg lebih baik.

Comments

Popular posts from this blog

Kisah 3 Abdul

Wauzes,,,,1 perkataan yg aku amat  gemari ^^ Hari nie setelah menghabiskan separuh hariku <9pg-4.30ptg> di Perpustakaan Sultanah Bahiyah, akhirnya aku buat keputusan untuk makan. Destinasi pilihan? semestinya cafetaria DPP SME Bank ,milik mak ngah & pak ngah! huhu ("~) Erm,belek punya belek menu yg terpampang atas meja order, last2 aku pilih "Maggi Sup", baik punya! hehe... Alhamdulillah,makanan yang diorder sekejap je dah siap,,Sayang lebih pada tukang masak tu! Terbaik di situ (^_^) Nak dijadikan kisah, masa tgh syok makan tu tengok2 lah TV kat depan dewan tu. Wah,pak ngah pasang cerita "3 Abdul" lah ,bestnyer. Nie kena tengok jap nie!Hahahaa.. Rasa seronok bile tgk cerita lakonan Allahyarham P.Ramlee. Tak kisah lah cerita apa pun,jalan cerita macam mana pun, semuanya pasti menyeronokkan dan sesuai untuk semua lapisan umur,dan paling penting pasti terselit pengajaran. Bahasa orang dahulu yg puitis,sopan dan penuh penghayatan, membuatkan perasaan  pe

Lirik lagu : Air Mata Keinsafan..

Air mata keinsafan Yang mengalir di malam sepi Inilah dia pelembut jiwa Bagi mendapat kasih Ilahi Rintihan di pertiga malam Dari seorang hamba yang dhoif Kerna mengenang segala dosa Moga mendapat keampunan dari Ilahi Setiap kekasih Allah Menempuhi jalan ini Untuk mereka memiliki kejayaan Ayuh bersama kita susuli Perjalanan kekasih Allah Agar kita tiada rugi Dalam meniti hidup ini Deraian air mata ini Titisan yang paling berharga Buat menyimbah api neraka Moga selamat di titian Sirat Bahagia menuju syurga abadi Lagu : The Zikr Lirik : Nazrey Johani Hakcipta : OVA Productions

My Boss My Hero - Japan Yakuza (^_*)

My Boss My Hero.... "My Boss My Hero mengisahkan tentang seorang calon pewaris salah satu geng Yakuza di Kantou bernama Sakaki Makio. Dek kerana kebodohannya,dia telah merosakkan 1 transaksi bernilai puluhan juta dolar, lalu dia diminta ayahnya untuk masuk high school agar dia mampu mengurangi kebodohannya sedikit (^-^) . Makio terpaksa mematuhi ayahnya karena ia terancam dari dilucutkan sebagai calon pewaris geng Yakuza generasi ke-3 jika dia tidak mampu graduate . Ternyata di sekolah Makio tidak hanya mempelajari matapelajaran akademik shj. Makio juga belajar soal kehidupan, cinta, dan persahabatan. Untuk pertama kalinya Makio mendapatkan teman-teman sejati, jatuh cinta, dan berbahagi suka-duka bersama-sama teman sekelas. Tetapi di luar kegembiraan itu, Makio juga harus ingat pada tujuan utamanya masuk high school, iaitu bergelar diploma kelulusan. Pastinya ianya adalah sesuatu yg sangat sulit apabila mengenangkan